Intervju: Žiga Hajduković

Žiga Hajduković je soustanovitelj raziskovalno razvojne hiše Razum. Z ekipo računalniških inženirjev in art direktorjem uspešno sodelujejo z multi-nacionalnimi podjetji, kot sta Hitachi in Lastminute.com, njihove rešitve pa so v pogonu po celem svetu. Za svoje napredne tehnološke produkte prejemajo tudi nagrade, kot so pokal iz prve NFC konference v Monaku in Mobile Premier Awards nominacije v Barceloni. Pod blagovno znamko Dawn of Play – studio za razvoj iger – na globalni trg lansirajo igre, ena izmed najbolj odmevnih je Dream of Pixels. Igra je izšla za iOS, Android in Windows Phone. Pri razvoju so si pomagali z lastnim orodjem za pretvorbo Objective-C v C#, ki ga tudi tržijo na globalnem trgu pod imenom Automagical.

hajdukovic-ziga

Vprašanja:

1. Ste soustanovitelj raziskovalno razvojne hiše Razum. Kakšna je njena vizija in kdo vse v njej aktivno soustvarja?
Naša vizija je postati pomemben globalni ponudnik visoko tehnoloških rešitev, kjer se bodo naše stranke obračale na nas z najtežjimi izzivi. Naša vizija temelji predvsem na tehnično izredno podkovani ekipi ter ohranjanju visokih standardov tehnične odličnosti pri izvedbi projektov in gradnji produktov. V ekipi aktivno soustvarjamo šest inženirjev računalniške znanosti, art direktor s širokim naborom znanj in izkušenj iz raznolikih področij grafičnega oblikovanja, gradimo pa tudi prodajno ekipo.

2. Glede na to, da ste navdušenec nad digitalnim in da delujete mednarodno, nas zanima vaše mnenje o razvoju slovenskih podjetij na področju digitala v primerjavi s tujimi. So le-ta dovolj angažirana za razvoj digitalnih aplikacij?
Angažirana že, vseeno pa se zatika pri začetnem razmisleku o stroškovni plati izvedbe kvalitetne digitalne rešitve. Vendarle – ali je vredno poizkusiti s poceni izvedbo?

3. Že od malih nog je razvoj iger ena izmed vaših glavnih strasti. Pod blagovno znamko Dawn of Play ste zasnovali več iger, ki so žele uspehe. Kje dobivate ideje? Je za to potrebna bujna domišljija, nadgrajena s tehničnim znanjem?
Bolj kot domišljija je potrebno ogromno igranja iger oz. z drugimi besedami – raziskava trga. Tehnično znanje je seveda odločilno za kvalitetno izvedbo, predvsem pa je pomembno čimprej ugotoviti, katera ideja je vredna tehnično odlične izvedbe. Idej ima namreč vsak po deset na dan in devet od teh so ideje za mobilne aplikacije, če so te njegova strast.

4. Sam proces od ideje do izvedbe nove aplikacije je kompleksen. Kakšna ekipa je potrebna za to ter kako se sploh lotite dela? Katere so torej najpomembnejše faze razvoja?
V splošnem je pri razvoju aplikacij najpomembneje zadeti pravo bolečino – tisto, kar dovolj ljudi dovolj boli, da bi bili za rešitev pripravljeni dovolj plačati. Eden izmed najpomembnejših ciklov v razvoju je tako ravno to raziskovanje, koliko ljudi koliko boli in koliko bi za rešitev plačali. Pri tem je potrebna ekipa z ekonomskimi znanji pa tudi tehničnimi za gradnjo prvih prototipov – tako programerskimi kot oblikovalskimi, da se lahko prve hipoteze tudi kvalitetno preizkusi na trgu. Pri postopni splavitvi aplikacije so potrebni še analitiki, ki rešitve analizirajo in predlagajo izboljšave. Tu nastopi faza iterativnega nadgrajevanja produkta, ki temelji na odzivu uporabnikov, v ekipi pa se postopoma pojavijo potrebe po zelo raznolikih in specialističnih znanjih.
To splošno znanje lahko hitro prevedemo na bolj konkreten projekt npr. izdelavo mobilne aplikacije za spletno trgovino, pri čemer je veliko vprašanj že odgovorjenih, vseeno pa se je pri marsikateri odločitvi med razvojem potrebno vživeti v uporabnika in ugotoviti, kaj bi si ta zares želel od končnega izdelka. Bolj kot faze razvoja bi torej izpostavil celotno filozofijo dela skozi celoten proces razvoja.

5. Kakšen je bil do sedaj vaš največji izziv, s katerim ste se spopadli v okviru vašega dela?
Smo visoko tehnološko podjetje, kjer so v ospredju zahtevne tehnične rešitve, v tehnološkem segmentu so izzivi zelo zahtevni, ki pa jih z odlično ekipo samozavestno rešujemo. Vendar bi za največje naše izzive izpostavil marketing ter prodajo, ki sta še toliko bolj pomembna pri grajenju lastnih produktov. Tako trenutno naš največji izziv predstavljajo ostale netehnološke aktivnosti, ki so potrebne pri plasiranju lastnih produktov na globalni trg, kjer sta trženje in prodaja bistvenega pomena.

6. Nam lahko zaupate kaj več o vašem govoru na letošnjem dogodku STL 2014? Lahko pričakujemo vašo napoved trendov v prihajajočem letu v mobilnem segmentu?
Kaj morate vedeti pred odločitvijo za izdelavo mobilne aplikacije ali mobilnega portala spletne trgovine? Koliko kupcev bo to sploh uporabljalo? Koliko stane razvoj? Ali se izplača? Ali sosedova spletna trgovina že ima mobilno različico? To so pomembna vprašanja, na katera bom poskušal odgovoriti na podlagi podatkov iz prakse v tujini (EU in ZDA) in pregleda stanja na trgu pri nas. Prav iz teh podatkov pa bodo logično sledile tudi napovedi trendov v segmentu mobilnih spletnih trgovin v Sloveniji.

7. Kakšne so vaše osebne izkušnje glede spletnega nakupovanja v slovenskih spletnih trgovinah preko mobilnih aparatov?
Porazne. Nisem hotel temeljiti odgovora na izkušnjah, starejših od nekaj mesecev, zato sem na hitro še enkrat pregledal nekaj največjih spletnih trgovin na svojem mobilnem telefonu. Odgovor žal ostaja enak.

8. Kakšen menite da bo učinek Spletnega trgovca leta za slovenski trg?
Iz izmenjave znanja vedno sledijo dobre stvari, tako da ne dvomim o pozitivnih učinkih STL za slovenski trg.